بلاگ

کاربرد رنگ‌های مکمل در دکوراسیون خانه


در لحظه ورود به یک اتاق، رنگ‌های غالب آن بیشترین تاثیر را روی بیننده می‌گذارند. از این‌رو، استفاده صحیح از رنگ‌های مکمل برای ایجاد فضایی آرامش‌دهنده یا پرنشاط، ضروری به نظر می‌رسد. در ادامه، این ترکیب‌های رنگی جذاب را به شما معرفی می‌کنیم.


رنگ های مکمل شامل دو رنگ است که در مقابل یکدیگر بر روی چرخه‌ی رنگ ایتن قرار دارند؛

قرمز و سبز، آبی و نارنجی، زرد و بنفش

این جفت های رنگی مکمل در هماهنگی طبیعی هستند و بنابراین این رنگ های جفت شده یکدیگر را تکمیل و تأکید می کنند.

به عنوان مثال ، با پیوستن رنگ های زرد و بنفش به یکدیگر هر دو رنگ شدیدتر می شوند یا اینکه کاشی های کف نارنجی دیوارهای آبی را برجسته می کنند و گلدان قرمز اگر روی میزی سبز باشد پر انرژی تر از یک میز  به رنگ دیگر است.
استفاده از یکی از سه جفت رنگ مکمل قرمز و سبز، بنفش و زرد، آبی و نارنجی راهی مطمئن برای ایجاد فضایی جسورانه و زیبا است.
قرمز و سبز رنگ های شناخته شده عشق هستند که یکدیگر را به خود جلب می کنند. قرمز رنگ اصلی است که مکمل آن سبز است . رنگ ثانویه ایجاد شده با ادغام دو رنگ اصلی باقی مانده، زرد و آبی به وجود می آید. به این ترتیب، سبزِ سرد، قرمزِ گرم را به تعادل می‌رساند .


در بنفش که رنگ ثانویه ایجاد شده با ترکیب رنگ‌های اصلی قرمز و آبی است بر قدرت آفتابی رنگ اصلی زرد تأکید می شود. هنگامی که این رنگ های مکمل به هم می رسند، یک دو نفره‌ی واقعی و پرانرژی ایجاد می شود که مناسب برای طراحی فضای داخلی است که در آن فعالیت های خلاقانه تصور می شود.


استفاده از رنگ آبی و نارنجی در فضای اتاق، یک ترکیب رنگی مدرن و زیبا برای دکوراسیون داخلی به ارمغان می‌آورد. تلفیق رنگ گرم نارنجی و رنگ سرد آبی حسی سرشار از آرامش در فضا پراکنده کرده و نوعی تعادل در فضای پر زرق و برق خانه های امروزی ایجاد می‌کند. با استفاده از رنگ نارنجی که مانند سایر رنگ های گرم، انرژی، حرارت و نشاط را به فضا منتقل می‌کنند و رنگ آبی روشن که حسی خنک و تازه دارد،  می توان به دکوراسیونی ایده آل و دوست داشتنی دست یافت.


تن های پر رنگ نارنجی حسی خوش‌بینانه، نرم و انرژی زا منتقل می‌کنند. در مقابل رنگ آبی روشن رنگی سرد و ملایم است. در پالت رنگی اتاقی که در آن از رنگ نارنجی برای طراحی دکوراسیون استفاده شده، رنگ آبی تعادل و هارمونی ایجاد میکند.

تمام سایه های رنگ آبی، سبز، بنفش تیره و روشن، خاکستری، زرد و قرمز را می‌توان به الگوی رنگ آبی و نارنجی اضافه نمود. این ترکیب رنگی به ایجاد دکوراسیونی جذاب، رنگارنگ و انرژی بخش منجر میشود که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می‌کند.


ما به طور خلاصه سعی کردیم که به شما از جذابیت رنگ‌های مکمل برای شما بگوییم.اگر که می خواهید بهتر و بیشتر بدانید درباره ی روانشناسی رنگ ها بخوانید و حتما چرخه ی رنگ را جستجو کرده و تصویرش را همراه خود در موبایلتان داشته باشید.تا در مواقعی که بین انتخاب رنگ ها به شک و تردید رسیدید از چرخه‌ی رنگ ایتن کمک بگیرید.